Kvindekommissionen: Kommercielt potentiale skal realiseres!

“Gå efter guldet” er titlen på den rapport med 10 ambitiøse og spændende anbefalinger, som DBU’s Kvindekommission præsenterede i forbindelse med Kvindelandsholdets VM-kval kampe mod Ukraine i Viborg. Titlen rummer den sportslige ambition om, at Danmark skal vinde guld ved EM, VM eller OL inden for de næste 10 år – men udtrykker samtidig Kvindekommissionens anbefaling til DBU om at udarbejde en ambitiøs sponsorstrategi for både Kvindelandsholdet og Kvindeligaen. Nu skal det store kommercielle potentiale i dansk kvindefodbold realiseres, og målet er kommercielle partnerskaber for minimum 10 mio. kr. årligt.

Det var hummel-ejer og medlem af Kvindekommissionen, Christian Stadil, der primært førte ordet omkring de kommercielle mål og muligheder i dansk kvindefodbold på pressemødet. Han slog fast, at en forudsætning for at nå de ambitiøse sportslige  mål er, at erhvervslivet kommer meget mere på banen – både i forhold til Kvindelandsholdet men også 3F Ligaen. Og sponsorerne skal ikke komme af medlidenhed – men simpelthen fordi det er forretningsmæssig sund fornuft:

“Virksomhederne ved udmærket, at halvdelen af fremtidens forbrugere er af hun-køn, og at kvinderne træffer de fleste forbrugsmæssige beslutninger i familierne. Derfor har kvindefodbolden en langt større branding-værdi, end den DBU og klubberne har realiseret indtil nu. Når vi sætter et mål på 10 mio. kr. årligt i kommercielle aftaler bør det bestemt være realistisk, hvis man arbejder ud fra en klar sponsorstrategi,” sagde Christian Stadil.

Herreklubberne skal ha’ kvindeelitehold

Et af Kvindekommissionens mest ambitiøse – og måske også kontroversielle – forslag er, at DBU via licenssystemet inden for 5 år stiller krav til de danske Superliga-klubber om også at drive et kvindeligahold. Det er et forslag som kommissionen har hentet inspiration til fra fx England og Spanien, hvor fodboldforbundene spiller en meget aktiv rolle i at motivere de førende herreklubber til at etablere kvindeligahold. Flere af de danske superliga-klubber kalder umiddelbart forslaget for “spændende”, men bryder sig bestemt ikke om tvangs-elementet.

“Vi er helt bevidste om, at forslaget kan virke kontroversielt – men vi har faktisk tænkt på hele Fodbold-Danmark: Herre- og kvindefodbolden indgår jo ikke i et nulsumsspil omkring sponsorater og ressourcer. De fleste lande omkring os har allerede nu erkendt, at en styrkelse af kvindefodbolden øger det samlede potentiale og er til gavn for hele sporten, som vi fx også har set inden for håndbold og tennis. Det er jo ikke fordi at topledelserne i klubber som Bayern München, FC Barcelona eller Manchester City pludselig er blevet “feminister”, når de har valgt at gå all-in i kvindefodbold,” sagde en engageret Lykke Friis.

Du kan læse hele Kvindekommissionens rapport her.