Den Ny Kvindeliga kom flyvende fra start i august 2019
DBU, Kvindedivisionsforeningen (KDF) og de danske kvindeeliteklubber lancerede fra sæsonstarten 2019/20 “Den Ny Kvindeliga”, der i foreløbig 3 sæsoner har navnet Gjensidige Kvindeliga, fordi ligaens hovedsponsor er Gjensidige Forsikring.
Kvindeligaen skal over en 5-årige udviklingsperiode gennemføre et markant løft af rammerne omkring kampene, tilskuerinteressen og mediedækningen. Dermed får Gjensidige Kvindeligaen også en stærkere kommerciel værdi, og de øgede indtægter fra ligaens samarbejdspartnere kan geninvesteres i et endnu bedre produkt både på nationalt plan og i de enkelte liga-klubber.
Etableringen af Gjensidige Kvindeligaen er resultatet af et grundigt analyse- og strategiprojekt gennemført i fællesskab af KDF og DBU med bl.a. indhentning af inspiration fra succesfulde ligaer i Sverige, Norge, Tyskland og England, analyse blandt fodboldinteresserede danskere, drøftelser med potentielle sponsorer og mediepartnere, udviklingsworkshop med deltagelse af alle aktører og samarbejde med UEFA Grow om branding af Gjensidige Kvindeliga.
Resultaterne fra Kvindeliga-projektet og ikke mindst den 5-årig udviklingsplan for Den Ny Kvindeliga med konkrete indsatser, mål og økonomi-budget blev behandlet og besluttede af DBUs bestyrelse i november 2018 og efter 7 måneders intensiv forberedelse blev Gjensidige Kvindeliga lanceret ved et stort arrangement hos hovedsamarbejdspartneren Gjensidge Forsikring 30. juli 2019.
Du kan downloade og læse den fulde rapport med den 5-årige udviklingsplan for Den Ny Kvindeliga her: