Premiere på Den Ny Kvindeliga i august 2019

DBU, Kvindedivisionsforeningen (KDF) og de danske kvindeeliteklubber lancerer fra om med sæsonstarten 2019/20 “Den Ny Kvindeliga” med et markant løft på rammerne omkring kampene i Danmarks bedste kvindefodboldrække, tilskuerinteressen og mediedækningen. Dermed får Den Ny Kvindeliga også en stærkere kommerciel værdi, og de øgede indtægter kan geninvesteres i et endnu bedre produkt.

Den Ny Kvindeliga er resultatet af et 15 måneder langt udviklingsprojekt fra september 2017 til november 2018. Det blev igangsat i fællesskab af  KDF og DBU, fordi man trods gode resultater omkring den sportslige udvikling af dansk kvindeelitefodbold gennem de sidste 10 år endnu ikke er lykkedes med et skabe et kommercielt og tilskuermæssigt attraktivt kvindeliga-produkt i Danmark.

I spidsen for Kvindeliga-projektet har stået projektleder Malene Mønster Holm, og de gennemførte aktiviteter har bl.a. været:

  • Indhentning af inspiration fra succesfulde ligaer i Sverige, Norge, Tyskland og England via interviews og research
  • Kvantitativ analyse af publikum til kampene i 3F Ligaen og fodboldinteresserede danskere i bredere forstand
  • Indhentning af erfaringer fra de danske kvindeeliteklubber/KDF og UEFA
  • Drøftelser med potentielle sponsorer og medier-aktører
  • Udviklingsworkshop i Viborg 4. september 2018 for nøglepersoner hos de relevante aktører

Kvindeliga-projektet blev afsluttet med en rapport med en række konkrete anbefalinger til investeringer i en 5-årig udviklingsplan for den bedste danske kvinderække. Rapporten og investeringsanbefalinger blev behandlet og tiltrådt af DBUs bestyrelsen på dens møde lørdag 24. november 2018 m.h.p. lancering af Den Ny Kvindeliga ca. 1. august 2019.

Du kan downloade og læse rapporten om Den Ny Kvindeliga her: