Baggrund

Trods flere udviklingstiltag de sidste 10 år må eliteklubberne/KDF og DBU erkende, at det endnu ikke er lykkedes at skabe et attraktivt kvindeliga-produkt i Danmark: Kvaliteten af selve fodboldspillet er ganske vist øget, men antallet af spændende og jævnbyrdige kampe er alt for lavt med stor dominans til Fortuna og Brøndby. Antallet af tilskuere til liga-kampene og mediedækningen er ikke tilfredsstillende, ligesom stadion-faciliteterne generelt ikke er gode nok.

Set under ét råder vi i dag ikke over et kvindeliga-produkt, der er salgbart til hverken TV-kanaler eller hovedsponsorer. Det er et problem for både eliteklubberne og DBU fordi:

  • En stærk kvindeliga er en forudsætning for udvikling af stærke kvindeeliteklubber, der kan være centrum for en stærk talentudvikling af pige/kvindespillere – også til landsholdene
  • En stærk kvindeliga, flere tilskuere og øget medieopmærksomhed kan sammen med succesfulde landsholdspræstationer brande kvindefodbolden og styrke rekruttering af pige/kvindespillere i Danmark fremover
  • En stærk kvindeliga rummer et betydeligt kommercielt potentiale, der er tæt på uudnyttet i dag – men vil kunne realiseres til gavn for klubber, elitespillere og DBU

Derfor ønsker KDF og DBU nu at revitalisere Kvindeligaen og skabe et centralt styret kvindeliga-produkt med en markedsmæssig værdi på et langt højere niveau end i dag. Det starter via et analyse- og udviklingsprojekt der indledes i september 2017 med afslutning i foråret 2018.

 

Projektplan

1. Erfaringer fra succesfulde kvindeligaer i udlandet:
Indhentning af viden om: Ligakoncepter, organisationsmodeller, økonomi, drift og markedsføring fra fx Sverige, Norge, Tyskland, England og Holland/Belgien og UEFA Metode: Research og interviews med nøglepersoner i UEFA / forbund / divisionsforeninger / TV-stationer / hovedsponsorer

2. Interessentanalyse DK:

  • Kvindeklubber: Storklub + mellemklub + ”coming-up” klub: Ideer til nyt liga-koncept
  • Værtskommuner: Hvad kan kommunerne gøre, for at bliver ”kvindeliga-kommune”?
  • TV-stationer: Hvad skal der til, hvis I skal sende kvindeliga-fodbold?
  • Sponsorer + potentielle: Hvordan ser Kvindeliga-produktet ud, hvis I skal købe?
  • Herreklubber: Hvad skal der til, hvis I skal investere i et kvindehold – som det aktuelt sker i udlandet?

3. Udviklings-workshop/seminar:
Hvordan fjerner vi de barrierer, der ødelægger liga-produktet + tilføjer forbedringer og elementer, der kan skabe udvikling? 15-20 håndplukkede personer fra aktørkredsen

4. Nyt Kvindeliga-koncept og businessplan:
På basis af input fra delelementerne 1-3 beskrives et total-koncept for en ny Kvindeliga og en businessplan for eksekvering, der kan bruges direkte i rekruttering af nøgleaktører til ligaen + efterfølgende medie/sponsor aftaler + PR

5. Rekruttering/aftaler med hovedaktører
På basis af det ny kvindeliga-koncept og businessplanen skal KDF/DBU indgå endelige forpligtende aftaler med de klubber/kommuner, der fremover skal deltage i ”Den Ny Kvindeliga”

KDF vil løbende i projektperiode informere vores medlemsklubber om Kvindeliga-projektet.