Stor 3-årig TV-aftale for Gjensidige Kvindeliga

Fra og med den kommende sæson 2021/22, der starter primo august,  bli’r TV3 Sport og Viaplay den mediemæssige “hjemmebane” for Gjensidige Kvindeliga. Det er konsekvensen af en stor og omfattende TV-aftale mellem DBU/Kvindeliga-kontoret og Nordic Entertainment Group (NENT). Aftalen betyder, at NENT Group producerer og viser mindst én kamp per uge på en af TV3 Sports kanaler med fuld redaktionel dækning før, under og efter kampen. Samtidig TV-produceres alle øvrige kampe i Gjensidige Kvindeliga og sendes på VIAPLAY, ligesom NENT Group forpligter sig til at producere og stille high-light-pakker fra alle kampe til rådighed for klubberne og ligakontoret. Endelig har parterne aftalt, at NENT Group redaktionelt udvikler og producerer et ugentligt magasin-program om Gjensidige Kvindeligaen.

Med denne 3-årige aftale investerer NENT Group et meget betydeligt millionbeløb i en spændende redaktionel dækning af Danmarks bedste kvindefodboldrække i en høj produktionsteknisk kvalitet. NENT Group satser strategisk på  aktivt at medvirke til  at udvikle kvindefodbolden internationalt – og nu også i Danmark – og  har i forvejen rettighederne til den tyske Frauen Bundesliga, FA Womens Super League, Feminine 1 fra Frankrig, Serie A i Italien, den spanske Primera Iberdrola  samt udvalgte kampe fra Champions League. Dertil kommer, at  NENT Group også har sikret sig retten til at sende slutrunden fra VM i kvindefodbold i 2023. I Danmark har NENT Group også rettighederne til herrefodbolden i 3F Superligaen og 1. division for herrer.

NENT ser kvindefodbolden i fremmarch

Kim Mikkelsen, der er SVP og Head of Sport i NENT Groupe, begrunder aftalen således:

”Kvindefodbolden er i kraftigt fremmarch overalt i Europa, og Gjensidige Kvindeliga er ingen undtagelse. Klubberne opruster både på spillerside og i organisationerne, og vi ser meget frem til at sætte yderligere fart på udviklingen af produktet på Viaplay, på TV og online i tæt samarbejde med DBU, Kvindedivisionsforeningen og klubberne. NENT Group har i forvejen rettighederne til verdens bedste kvindefodbold,” siger Kim Mikkelsen med henvisning til, at rettighedskøbet til den danske liga lægger sig i naturlig forlængelse af de senere års markante indkøb af kvindefodboldrettigheder til VIAPLAY og TV3 Sports kanaler.

På vegne af DBU og Kvindedivisionsforeningen er det ligachef Nicolai Kaas, der har stået i spidsen for forhandlingerne med NENT Group, og han siger:

”Aftalen med NENT Group passer perfekt i DBUs og klubbernes 5-årige udviklingsprojekt for Gjensidige Kvindeliga. Vi har allerede nu oplevet klar fremgang for Kvindeligaen på synlighed, sportslig kvalitet, jævnbyrdighed og tilskuerinteresse. Nu får en langt større del af det danske fodboldpublikum mulighed for at se dansk kvindefodbold på topniveau direkte på TV og den store Viaplay-platform i en redaktionel og produktionsmæssig kvalitet, som Kvindeligaen fortjener.”

Store muligheder for klubberne

Den 3-årige TV-aftale med NENT Group er enstemmig godkendt af DBU’s og KDFs Kvindeligaudvalg og KDFs bestyrelse.

”Den 3-årige TV-aftale med NENT Group løfter Gjensidige Kvindeligaen og ikke mindst liga-klubberne markant. Vi får skabt den synlighed i fodbold-Danmark, som har været målet siden lanceringen af Kvindeligaen for halvandet år siden. Det vil øge medie- og tilskuerinteressen for ligaen, og det vil igen skabe en langt stærkere kommerciel platform både for Kvindeligaen og ikke mindst liga-klubberne, der nu får mulighed for at tiltrække et endnu større publikum og indgå bedre kommercielle partnerskaber” siger KDFs kommunikationschef og formand for Kvindeligaudvalget, Jesper Raabo.”

Medaljeslutspillet i dette års Gjensidige Kvindeliga, der indledes Påskelørdag 3. april med fuld spillerunde, vises på Sport LIVE, der bl.a kan ses via Yousee’s  og Stofa’s “Bland selv” pakke og en lang række antenne-foreninger.